Geplaatst op 20-11-2018 om 01:00
Eén keer per jaar is het zover. Het is dan tijd voor de beoordelingsgesprekken op de werkvloer. Voor jou als werkgever het moment om je team op de juiste manier te motiveren en – waar nodig – bij te sturen. Sommige werkgevers voeren deze gesprekken met het grootste gemak, andere hebben er meer moeite mee. Daarom geven we je 9 tips voor een geslaagd beoordelingsgesprek.
Tip 1
Zorg ervoor dat je goed bent voorbereid. Dit kun je doen door het beoordelingsformulier van tevoren al in te vullen. Het is ook belangrijk dat de beoordelingscriteria bij de medewerker helder zijn.
Tip 2
Kondig een gesprek altijd ruim van tevoren aan bij het team. Dit stelt medewerkers in staat om zich goed te kunnen voorbereiden op het gesprek.
Tip 3
Een beoordelingsgesprek is voor veel medewerkers spannend. Het is dan ook essentieel dat ze zich fijn voelen tijdens het gesprek. Creëer daarom een ontspannen situatie en begin het gesprek altijd informeel. Vraag bijvoorbeeld eens hoe zijn of haar weekend was. Dit breekt het ijs, waarna het gesprek gemakkelijker zal verlopen.
Tip 4
Kies de juiste locatie voor het voeren van het gesprek. Dit sluit deels aan bij tip 3. Ga niet recht tegenover elkaar zitten aan een bureau, maar zorg ervoor dat de ruimte rust uitstraalt. Op deze manier zullen medewerkers zich meer kunnen ontspannen.
Tip 5
Tijdens een beoordelingsgesprek is er ruimte om de mindere prestaties te bespreken. Het is belangrijk om dit op een opbouwende manier te doen en onderbouw dit altijd met voorbeelden. Op deze manier herkent een medewerker de situaties om er vervolgens mee aan de slag te kunnen gaan.
Tip 6
Deze tip ligt in het verlengde van tip 5. Mindere prestaties mogen niet uit het niets besproken worden tijdens een beoordelingsgesprek. Deze mindere prestaties moeten tijdens een functioneringsgesprek al benoemd en besproken zijn.
Tip 7
Stel SMART-geformuleerde doelen op. Deze doelstellingen zijn voor zowel jou als de medewerker meetbaar. Zo heb je beide een doel waar je naartoe gaat werken.
Tip 8
Persoonlijke ontwikkeling van medewerkers is een onderdeel dat niet vergeten mag worden tijdens dit gesprek. Want waarom handelen medewerkers op een bepaalde manier? En waarom communiceren ze, zoals ze communiceren? Hier is een reden voor. DISC is het ideale instrument om hierachter te komen. Novicum is DISC-gecertificeerd. Wil je een DISC af laten nemen? Neem dan contact op met Novicum.
Tip 9
Sta altijd open voor feedback van een medewerker. Ook als deze feedback tijdens een beoordelingsgesprek gegeven wordt. Gebruik deze feedback om de rol in het vervolg te verbeteren.
Bonustip
Het geven van een compliment is tijdens een beoordelingsgesprek een must. Dit motiveert de medewerker namelijk om weer vol energie aan het werk te gaan.
Beoordelingsgesprekken zijn niet de gemakkelijkste gesprekken om te voeren. Veel managers lopen namelijk tegen problemen aan bij het voorbereiden van zo’n gesprek. Kan je na het lezen van deze tips nog hulp gebruiken, zou je een training willen volgen of ben je op zoek naar een passende coach hiervoor? Neem dan contact op via onze website: https://novicum.nl/contact.
Terug naar het overzicht